Avokádó zöldség vagy gyümölcs?
Avokádó zöldség vagy gyümölcs?
Feltöltő:

Avokádó zöldség vagy gyümölcs?

Az avokádó, vagy ahogy színe és bőrének rücskössége miatt nevezik, az alligátor körte már 10 ezer éve nagy népszerűségnek örvendő, termesztett gyümölcsfajta.  Közép- és Dél- Amerikában őshonos,   nevét azték elnevezése (ahuacatl) után kapta.   A 18. században kezdett elterjedni termesztése Jamaica és Ázsia irányába, míg napjainkra jobbára minden trópusi és szubtrópusi országban megtalálható.  Az avokádónak (Persea americana) számos fajtája ismert, termések mérete 10-60 dkg között változhat. Bár Magyarországon leginkább a Haas típusú avokádó terjedt el, néha kaphatóak más fajták, érdemes ezeket is megkóstolni!

Az avokádó rendkívül egészséges zöldség, számos pozitív élettani hatással. A közelmúltban mutatták ki például, hogy két kulcsfontosságú karotinoid, a likopin és a béta-karotin felszívódását nagymértékben elősegíti az avokádó (vagy avokádó olaj) egyidejű fogyasztása. Ezért érdemes a például a répához, jégsalátához avokádót is adni, így a karotinoidok felszívódása mintegy 2-400%-al növelhető! Mindemellett maga az avokádó is elsőrangú karotinoid forrás, alfa- és béta-karotinoidokat, luteint, neokrómot, neoxantint is tartalmaz.

Sokan tartózkodnak az avokádó fogyasztásától, mert úgy tartják, relatív magas a zsírtartalma, ezért hizlal. Fontos tudni azonban, hogy az egészséges szervezetnek szüksége van zsírokra, ám nem mindegy, azok milyen típusúak.  Az omega 3 és 6 típusú zsírsavak általában kis mértékben vannak csak jelen a nyugati típusú ételekben, az avokádó azonban pont ezeket tartalmazza nagy mennyiségben.

Fontos tény, hogy az emberi szervezet számára esszenciális aminosavak közül mind a 18 megtalálható az avokádóban, amiből aztán protein állítható elő. Ráadásul, a húsokból nyert proteinnel ellentétben, ez sokkal könnyebben emészthető formátumban található meg a gyümölcsben, az avokádóban található rostoknak köszönhetően.

Gyulladáscsökkentő hatásának köszönhetően az avokádó rendszeres fogyasztása megelőzi az ízületi gyulladást és a reumát, magas olajsav tartalma pedig védelmet nyújt a szív-és érrendszeri megbetegedések ellen.

Érdemes tehát gyakran fogyasztani ezt a nemcsak nagyon finom, de számos pozitív élettani hatással bíró gyümölcsöt! Ha keményebb példányokat vásárolunk, ezek elfogyasztásával várjunk néhány napig, míg könnyen megnyomhatóvá válnak. A tökéletesen érett avokádó puha, de nem túlzottan, a húsa egyöntetű vajsárga. Ebben az állapotban tanácsos salátákhoz felhasználni darabokra vágva, egy kis olíva olajjal meglocsolva. De akár magában is fogyasztható felszeletelve, megsózva. Ha túlzottan megpuhult, bebarnult, még mindig készíthetünk belőle olívaolaj, fokhagyma hozzáadásával krémet, amit akár szendvics alapanyagként is használhatunk tovább gazdagítva sajttal, sonkával. Édesszájúak pedig isteni csokoládé krémet készíthetnek belőle egy kevés tejszín, kakaópor és méz összeturmixolásával.

26 3010 27 október, 2013 Ehető növények október 27, 2013

Hozzászólások

Ezt láttad már?