Az ananász jótékony hatása
  • Az ananász jótékony hatása
Feltöltő:

Az ananász jótékony hatása

Az ananászt Columbus és felfedező társai találták meg a karib szigeteki Guadalupén, ezt követően került Európába. Bár az édes, lédús gyümölcs osztatlan sikert aratott, hamar felismerték,  hogy csak trópusi körülmények között termeszthető, így az európai udvarok számára továbbra is hiánycikk volt. Mivel a gyümölcs meglehetősen kényes a hosszú szállításra, csak ritkán kerülhetett frissen a főúri asztalokra is, így valódi luxuscikké, státuszszimbólummá vált. Elterjedését nagyban segítette, hogy a korabeli utazók segítségével a következő évszázadok során számos tropikus éghajlatú országban meghonosodott Afrika és Ázsia szerte.

A napjainkban a tropikus területeken világszerte termesztett gyümölcs nagy népszerűségnek örvend, nem csak frissítő, lédús gyümölcshúsa, de kedvező beltartalmi értékei miatt is. Igen magas a C-vitamin tartalma, 100 g friss ananász a napi ajánlott bevitel 60%-át fedezi, ugyanakkor csupán 50 kalóriát tartalmaz, ezért kitűnő eleme lehet egy fogyókúrás étrendnek. Gazdag forrása ezen kívül folátoknak, riboflavinnak, a mikroelemek közül pedig a réznek, mangánnak és nátriumnak.

Az ananászban található legfontosabb, és talán legértékesebb hatóanyag a bromelain nevű enzim mely a proteinek bontásával segít az elfogyasztott élelem emésztésében, ennek köszönhetően számos fogyasztó, étrend kiegészítő kapszula alapanyaga is. Természetesen a friss gyümölcsben található enzimek hatását a mesterséges táplálék kiegészítők nem múlhatják felül, ezért amennyiben tehetjük, inkább magát a gyümölcsöt fogyasszuk diéta idején is, mint a belőle készült kapszulákat. A bromelain emellett gyulladás csökkentő, véralvadás gátló tulajdonságú is, illetve egyes tanulmányok állítása szerint segíthet a rák megelőzésében. Az ananász rendszeres fogyasztása jótékony hatással van az ízületi gyulladásra, emésztési zavarokra, sőt még a féregfertőzésekre is.

Csak ritkán allergizáló hatású, valamint növényvédő szer maradékokat is csak ritkán mutatnak ki az ananászból, így különböző allergiák esetén alkalmazandó diéták fontos eleme lehet. Igen magas a C-vitamin, valamint mangán tartalma. Emellett remek réz, B1, B6, rost és pantotén sav forrás is.

Vásárláskor igyekezzünk olyan példányt választani, melyen nem láthatóak fekete foltok, és az illata is erőteljes, aromás. Mivel az ananász szüreteléskor azonnal befejezi az érést, nem érdemes hosszan tárolni, vagy éretlen darabokat vásárolni belőle. Fogyasztásig éppen ezért hűtőszekrénybe tároljuk, mivel édes íze már nem fokozható további érleléssel sem, ezzel szemben könnyen megromlik. Azonban fogyasztás előtt néhány órával érdemes szobahőmérsékletű helyre áthelyezni, így lédúsabbá válik.

23 2850 01 október, 2015 Ehető növények október 1, 2015

Hozzászólások

Ezt láttad már?